SAAKO AINA OLLA ILOINEN?

"Iloinen mieli maksaa enemmän kuin sata euroa" - Matti Nykänen

Mulle on kerrottu, että olen tunteeton, koska olen jatkuvasti hymynaamalla varustettu. Etten osaa ottaa mitään tosissaan, koska vitsailen vakavista aiheista.

En ole iloinen ärsyttääkseni, en naura ja hymyile, koska elämäni on parempaa kuin sinun ja haluan näyttää sen.

Nauran, koska minulla on hauskaa. Hymyilen, koska olen onnellinen. Otan elämäni ihan tosissaan, mutta jos elämä on minusta ihanaa, en näe syytä masistella vain näön vuoksi.  Elämä on lopulta ihmeellistä; maailma on suuri, nähtävää on paljon, se on mahtavaa!

En naura vaikeuksille, en kiertele niitä, otan ne vain eri tavalla vastaan. Vaikka elämä olisikin yhtä ruusuilla tanssimista, seasta löytyy aina piikkejä, mutta tapani on kohdata asiat positiivisella asenteella. Se ei ole ehkä juuri sinun tapasi, sinulla on omat tapasi. Onnellisuus ja etenkin positiivinen asenne on tutkitusti myös terveellisempää, mutta sitä ei voi pakottaa. Siihen voi kuitenkin opetella.

Ja kyllä, minäkin itken, huudan, stressaannun, tuskistun, masistelen, itken lisää. En ole tunteeton, koen kyllä kaiken, vaikka en sitä aina ulospäin näyttäisikään. Itkin silloin, kun läheiseni kuoli, itkin silloin, kun minua ahdistivat läksyt, itkin silloin, kun tiputin hammasharjani lattialle rankan päivän jälkeen ja silloin, kun minua sanottiin tunteettomaksi. Vaikka et ollut paikalla näkemässä, koin tunteet.

En myöskään tahdo painaa muita surullani alas. Itsellekin tulee parempi mieli usein, kun tekee muut onnellisiksi. Asiaa ei saa viedä liiallisuuksiin; omat huolet pitää osata silti sanoittaa. En tarkoita, että tunteet tulisi tukahduttaa. En vain tahdo levittää niiden koko kirjoa kaikille auki kuin mattorullaa. Sitä paitsi; iloisuuskin on tunne.

Persoonallisuustyyppejä on yhtä monia kuin persoonia, minun persoonani on tämä. Kaikkien ei tarvitse vetää suupieliä korviin, jos ei siltä tunnu. Minusta tuntuu, ja teen niin. Innostun helposti, nauran kaikelle ja olen tyytyväinen elämääni.

Iloinen mieli ei oikeastaan maksa mitään, vaikka Nykänen toista väittääkin. Iloinen mieli on käden ulottuvilla, mutta ei sitä tarvitse poimia raakana.

Saat olla iloinen kun siltä tuntuu. Minusta vain tuntuu siltä usein.










Hahaa, ehdin pitämään lupaukseni jokaviikkoisista postauksista; vielä on kymmenen minuuttia sunnuntaita jäljellä!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ERISTÄYTYJÄ, ÄLÄ JÄÄ PUUN ALLE

INTERRAIL + ROADTRIP 2018, OSA 3

SUOMI, MEIDÄN MAA JA MEIDÄN KIELI // BLOGMAS #6